Möt våren i Barcelona

Våren har kommit, solen skiner i ögonen och temperaturen stiger över 15 grader. Vi promenerar längs Barcelonas huvudgata La Rambla. Vi tänker på kompisarna hemma i Sverige som kämpar i snö, kyla och slask. Barcelona ligger i Katalonien i Spanien.

Vi är på skolresa för att ha kul, umgås med varandra och upptäcka världen. Vi prövar den spanska maten, tittar på den fantasifulla arkitekturen och handlar med försäljarna nere vid stranden. Vilken stad, vilket myller av människor!

Det händer mycket i Spanien just nu. Ekonomi är i kris och många i Barcelona vill att Katalonien ska bli ett självständigt land. För att förstå hur de tänker träffar vi lokala politiker och går på en demonstration med hundratusentals människor. Vi lär oss massor.

Några månader kvar – sen tar vi studenten. Livet kan äntligen börja!