Spännande studiebesök på Lantmäteriet i Gävle

Eleverna i klass SA22 på Södertörns Gymnasium begav sig nyligen till Lantmäteriet i Gävle för ett spännande och lärorikt studiebesök. Dagen inleddes med en välbehövlig frukost som serverades innan eleverna fick en gedigen genomgång av Lantmäteriets verksamhet. Genom informativa sessioner fick eleverna insikt i de olika yrken som finns inom Lantmäteriet, samt vilka utbildningar som krävs för att kunna arbeta inom dessa områden.

Under föreläsningar och workshops fick eleverna också utforska olika digitala verktyg som används inom Lantmäteriet och fick möjlighet att testa olika applikationer och tjänster. Efter en fantastisk lunch fortsatte dagen med ett besök på Kartarkivet, där eleverna fick fördjupa sig i historien bakom kartframställning och hur modern teknik, inklusive användningen av artificiell intelligens, påverkar dagens kartografi.

På tåget tillbaka till Stockholm hade eleverna tid att reflektera över dagen och enades om att det varit en mycket lyckad och lärorik upplevelse. Studiebesöket på Lantmäteriet i Gävle gav dem inte bara en inblick i en spännande bransch utan också inspiration inför sina framtida karriärval.