Elever från Södertörns Gymnasium utforskar Porto på spännande studieresa

Under april månad 2024 begav sig elever från årskurs 3 vid Södertörns Gymnasium på en minnesvärd studieresa till den pittoreska staden Porto. Resan var inte bara en chans för eleverna att lära sig mer om världen utan även att fördjupa sig i olika ämnen utanför klassrummets väggar.

En av de mest minnesvärda besöken under resan var till ett historiskt laboratorium från 1800-talet där banbrytande teknik inom brottsplatsteknik utvecklades. Eleverna fick en unik inblick i teknikens utveckling och dess betydelse för kriminaltekniska undersökningar idag.

Porto Universitet, med sin imponerande skala av över 35 000 studenter och 4000 anställda, välkomnade eleverna med öppna armar. Att besöka detta högt rankade universitet gav eleverna inte bara möjligheten att se en del av campus, lektionssalar och andra faciliteter, utan även att få en känsla för den akademiska atmosfären vid ingenjörsfakulteten.

Men resan handlade inte bara om akademiska äventyr. Eleverna fick också utforska stadens rika kultur och gastronomi. Att smaka på lokala delikatesser och uppleva den traditionella maten var en del av att förstå den portugisiska kulturen på djupet. Ett av höjdpunkterna var att besöka den magnifika bron Ponte Louis för att bevittna en oförglömlig solnedgång tillsammans.

Studieresan till Porto var inte bara en resa utan en möjlighet för eleverna att växa både akademiskt och personligt. Genom att utforska nya platser och kulturer har eleverna öppnat sina sinnen för världen och fått ovärderliga erfarenheter som kommer att forma deras framtida resor, både bokstavligt och i överförd bemärkelse.